Kompetanseindikatorer for Trøndelag med fokus på Namdalen

30. oktober inviterte Namdal regionråd og Kompetanseforum Namdalen til webinar om kunnskapsgrunnlag, indikatorer og statistikk knyttet til arbeidsliv og kompetanse.

Statistikkutvalget til Kompetanseforum Trøndelag har for første gang satt sammen en egen statusrapport med kompetanseindikatorer for Trøndelag.

Per Overvik fra Trøndelag fylkeskommune presenterte hovedpunkter fra rapporten Kompetanseindikatorer Trøndelag 2024, og la vekt på Namdalen i sin presentasjon.

Last ned rapporten Kompetanseindikatorer Trøndelag (PDF)

Last ned presentasjonen fra webinaret

Opptak av webinaret

Portal for regionale kompetanseindikatorer

Regionale kompetanseindikatorer er et verktøy utviklet for å gi innsikt i kompetansebehov og ressurser i ulike regioner i Norge.

Portalen som nå er lansert på utdanning.no/rki tilbyr en brukervennlig plattform der man kan utforske og analysere data om kompetanse og utdanning på regionalt nivå.

For mange av indikatoren er det også mulig å se resultater på kommunenivå.

Hva er regionale kompetanseindikatorer?

Regionale kompetanseindikatorer gir en oversikt over kompetanseprofilen i ulike regioner, inkludert informasjon om utdanningsnivå, yrkesdeltakelse og etterspørsel etter spesifikke kompetanser.

Temaer som dekkes i portalen

Portalen dekker fem hovedtema som er sentrale for å forstå kompetansesituasjonen i ulike regioner:

  • Arbeidsstyrken: Arbeidsstyrkens størrelse i forhold til befolkningen forteller oss mye om robustheten i arbeidsmarkedet.
  • Arbeidsmarked: Hvordan er forholdet mellom tilbud og etterspørsel av arbeidskraft?
  • Tilgang på formell kompetanse: Hvordan er utdanningsnivået, og hvor attraktive er de ulike regionene for søkere til fagskole, høgskoler og universiteter?
  • Behov for mer etter- og videregåendeutdanning: Dette temaet belyser i hvor stor grad sysselsatte og voksne deltar i etter- og videreutdanning.
  • Svak tilknytning til arbeidslivet: Mange har havnet utenfor utdanning og arbeidsliv, eller har en svak tilknytning til arbeidslivet. Oversikt over denne andelen av befolkningen er viktig i utformingen av regional kompetansepolitikk.